۱۳۸۸ بهمن ۵, دوشنبه

اشیا آز آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیک ترند

× در سیاست اشیا آز آنچه در آیینه میبینید به شما نزدیک ترند
× فرق یک نظریه پرداز سیاسی با یک سیاستمدار مثل فرق یک زیست شناس با یک پزشک میمونه
× در سیاست معمولا آن چیز که ما فکر میکنیم با آن چیز که عملی است فرق میکنه
× حقیقت با واقعیت فرق میکنه

یک مثال: صرف نظر از اینکه من از مارکس خوشم میاد یا نه ( که نمیاد) او نظریه پرداز برجسته ای بود
حداقل تونست برای سالها، پرولتاریا، بروژوازی، ملل پابرهنه و غیر پابرهنه رو به شدت سر کار بذاره
اما دقیقا وقتی داشت کتاب کاپیتال رو مینوشت و برای تمام جهان نظریه پردازی میکرد حتی از اداره زندگی خودش عاجز بود !
مشکلات مارکس و زنش زبانزد خاص و عامه و نتیجه عملی کمونیسم بدبخت تر کردن همان قشر زحمتکش پابرهنه ی کارگر و کشاورز و.... که دیدیم آنچه دیدیم
اگر سیاست مثل بازی شطرنج باشه (که من خیلی موافق نیستم) برای یک بازی خوب هرچقدر هم که کتاب آموزش شطرنج بخونیم فایده نداره، تنها راه اینکه خوب بازی کنیم اینه که بریم تو بازی ببازیم و ببریم تا یاد بگیریم
حالا باز هم اگر سیاست شطرنج باشه و اگر شطرنج باز خوبی باشیم بعضی وقت ها مجبوریم برای زدن فیل طرف، یک سرباز رو به کشتن بدیم
همه اینها برای این بود که بگم وضعیت یک سیاستمدار تو گود با وضعیت یک ناظر سیاسی یا یک نظریه پرداز فرق میکنه
سیاستمدار تو گود استراتژی و تاکتیک داره که یک ناظر نداره و قطعا قبل از اینکه مهره هاش رو تکون بده تا چند حرکت بعد رو حدس زده
صحبت های امروز کروبی خیلی ها رو ناراحت کرد(مثل آسا) خیلی ها رو عصبانی کرد (مثل دلشاد) ،خیلی ها رو شوکه کرد (مثل لادن) خیلی ها رو خوشحال کرد (مثل فارس) و برای خیلی ها هم فرق نکرد (مثل من)
به نظر من موضع کروبی از اول انتخابات تا الان هیچ تفاوتی نکرده
به قول مش قاسم : تهران رو نمیدونم اما در غیاث آباد ما، زن ها با دختر ها یه توفیر هایی دارن !
رییس دولت هم با رییس جمهور یه توفیر هایی داره، صدام حسین هم رییس دولت بود، امیر کبیر هم رییس دولت بود و احمدی نژاد هم رییس دولته این رو همه ما قبول داریم
ولی اینکه آیا اینها مشروعیت «جمهور» دارن یا ندارن فرق میکنه
مردم ایران و حتی همه جهان ناگزیر از تعامل با رییس یک دولتن خواه این رییس دولت مشروع باشه یا نباشه و این ریاست سبب مشروعیت نمیشه و فقط عامل قدرت حاکمه

صرف نظر از اینکه دیدگاه واقعی و منظور اصلی کروبی از حرف امروزش چی بوده چند نکته ضروری هست که باید بگم
یک اینکه حکومت کودتا از اول تا الان تلاش بسیاری کیرده تا مرم رو از رهبران جنبش و رهبران جنبش رو از هم جدا کنه
بنابر این صلاح نیست تا زمانی که کروبی عملا پشتیبانی از مردم رو رها نکرده به او پشت کنیم
دوم اینکه این یک واقعیته که مسیری که رهبران جنبش رفتن کاملا بدون بازگشته، اگر روزی هر کدوم از رهبران پشتیبانی مردم رو نداشته باشن قطعا اون روز، روز نابودی اونها به دست آدم خوار ها است، این رو هم حکومت میدونه هم رهبران جنبش، شاید به همین دلیله که خلاف انتظار همه موسوی، کروبی و خاتمی تا الان موندن و به نظر من تا آخر هم اجبارا خواهند موند
سوم اینکه جنبش مردم ایران نه بعد از انتخابات خرداد که بسیاری پیش از اون شکل گرفته، حتی وقتی که کروبی رو مسخره میکردیم ،حتی وقتی که موسوی ای بین کاندیدا ها نبود حتی وقتی انتخاباتی وجود نداشت
نباید فراموش کنیم که ما چرا رای دادیم. آیا این رای برای مشروعیت دادن به نظام بود یا برای اصلاحات؟
آیا اصلاحات رو برای حفظ جمهوری اسلامی میخواستیم یا برای گذار آرام به دموکراسی؟
بعد از انتخابات، من فکر هم نمیکردم که حمایت کروبی یا موسوی از خواست ملت حتی برای یک هفته دوام بیاره
تصور من این بود که بعد از یک هفته یا یک ماه یک بیانیه ای صادر میشه که بله انتخابات مخدوش بوده اما هرچه بود تموم شد ! همین مقاومت رهبران اصلاحات تا همین جای کار قابل ستایشه

محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران در بین مردمی که جلوی بهارستان تظاهرات میکردن، گفت: مجلس اینجا است، هر جا که مردم هستند مجلسه
سرانجام اون چیزی که مردم خواهند خواست محقق میشه، نه اون چیزی که کروبی و موسوی و خاتمی یا حکومت و دولت کودتا میخواد و این سایرین هستند که باید خودشون رو با مردم وفق بدن
مردم ایران امروز کف خیابون ها هستند و مجلس و دولت و همه چیز اون جایی هست که مردم هستن
و هر حکومتی با هر قدرتی آخر الامر مجبور به تمکین از خواست مردمه
و هر حکومتی که قدرت مردم رو نادیده گرفته، حداقل تا امروز سرنگون شده

جمع بندی اینکه
× با یک حرکت شطرنج باز نباید راجع به بازیش قضاوت کرد
× آخرین سیاستمداری که هرگز تن به مصالحه با قدرت نخواهد داد ملته
× رهبران جنبش حتی اگر بخوان هم نمیتونن حمایت مردمی رو از دست بدن
× جنبش آزادی خواهانه و سبز مردم ایران به خواست کروبی و موسوی درست نشده که به دست اونها از بین بره

سبز باشیم




این نوشته برای تمام دلواپسی های آسا ها لادن ها و دلشاد ها و تقدیم به هر سه شون
!!


۱۴ نظر:

  1. لهبي عزيز
    به شدت موافقم باهات
    مخصوصاً با اينکه : بنابر این صلاح نیست تا زمانی که کروبی عملا پشتیبانی از مردم رو رها نکرده به او پشت کنیم

    نميشه هر کي موافق بود بگيم خوبه ! هر کي موافق نبود با ما بگيم بده

    انتخاب ما از اولشم بين بد و بدتر بود

    ولي ! همين بد ها جلوي بدتر کلي از ما پشتيباني کردن
    و فقط بايد صبر کنيم
    تا ببينيم چي ميشه ؟

    ( لادن )

    پاسخحذف
  2. البته اين پيامي که اينجا نوشته
    بنده نيستم ! برادرم هستن
    گوگل اکانتشون ساين اين بود ! ما سواستفاده فرموديم :)))

    امضاء لادن خانوم

    پاسخحذف
  3. من عاشقتم
    مرسي که تقديم کردي به ما
    من هميشه و هميشه و هميشه تو رو خيلي قبول داشتم
    و دارم تو اين چيزا


    ولي !!! وقتي ياد اين همه کشته
    اين همه جوون
    اين همه هم سن و سال
    ميفتم ! که چي شدن ! الان کجان ؟ حتي اسمشونم هيشکي نميدونه ! ستون فقراتم تير ميکشه

    اميد , تو اونور دنيا , توي آزادي
    دستبند سبزت دستته
    افتخار هم ميکني بهش
    يه دور نما هم ميبيني ! از چيزي که اينجا هست
    ولي جووناي اينجا ! هر روز که برن تو خيابون ! با دستبند و بي دستبند و با افتخار و بي افتخار , برگشتنشون با خودشون نيست ! اينا حمايت ميخوان !!!!
    نبايد پشتشون خالي بشه

    همخونه ء من ديروز بعد از يکماه آزاد شد
    کوشا امروز تولدشه , تو زندانه

    فکر ميکني اگه کروبي روز تظاهرات آزادي نمي اومد ؟
    موسوي توپ خونه نمي اومد ؟ اينا شير ميشدن برن جلو؟ که الان تو اوين باشن ؟؟؟

    پشتشون قرص بود که رفتن !!! الان نبايد خالي شه !
    مسئله اينه



    من عاشقتم 1000 تا :*

    پاسخحذف
  4. مرسی امید :)
    موافق نیستم با اونچه که راجع به مارکس می گی که البته مهم نیست.
    بیانیه ی موسوی که به عقیده ی من بسیار هوشمندانه بود. این مصاحبه هم هنوز نظری راجع بهش ندارم دوست دارم ببینم که چه عواقبی می تونه داشته باشه و نظر چند نفر تحلیل گر رو بدونم. و تورو هم به عنوان یکی از اون تحلیل گر ها قبول دارم و ممنونم که می نویسی :*
    عصبانیت من هم از اینه که این قضایا ختم شه به عوض شدن مِلو ی رییس دولت یا چیزی مشابه این. منظور اینکه من جونم رو ریسک نکردم بابت این و معتقد بودم و هستم که نتیجه ی جنبش سبز هرچیز غیر از یک رفراندوم باشه من رو عصبانی خواهد کرد. برای من دستاورد های جنبش سبز تا به حال بسیار ارزشمندن و بسیار نا کافی. و گمون می کنم هر هدفی پشت این مصاحبه هست می تونست به اندازه ی بیانیه ی موسوی هوشمندانه ادا بشه و اون جمله ی عصبانی کننده گفته نشه. هر چقدر هم که آقای فلانی و رییس دولت و غیره کلمات پر معنایی باشن.

    با این حال امیدوارم راهی که می ریم مناسب ترین راه باشه. کماکان اگر باز احساس کنم که جنبش با دستاوردی جز رفراندوم خاموش می شه جونم رو براش ریسک نخواهم کرد و سعی خواهم کرد که راجع به اتفاقات مملکتم با مردم "صحبت" کنم که به نظرم مهمتر از به خیابون رفتن بوده... و هست

    پاسخحذف
  5. دافی جان کجای نظرت مخالف نظر منه؟
    من میگم اولا مگه کروبی چی گفته؟
    ثانیا اگر هم چیزی گفته، مگه غیر از این انتظاری بود؟
    مگه از اول جنبش قبل و بعد از انتخابات انتظار داشتیم که کروبی یا موسوی با اصل جمهوری اسلامی مخالفت کنن که حالا امروز بهش خیانت کرده باشن؟

    پاسخحذف
  6. به لادن
    لادن جان به نظر من مردم از اول پشتشون به موسوی و کروبی گرم نبود
    دلیلش هم اینه که اگر اساسا موسوی یا کروبی پشتی داشتن که در انتخابات تقلب نمیشه
    موضوع کاملا برعکسه
    اونها هستن که پشتشپن به مردم گرمه
    به نظر تو اگر مردم روز قدس یا ۱۶ آذر تظاهرات نمیکردن، آیا تا الان کروبی یا موسوی دستگیر نشده بودن؟
    به همین دلیله که میگم نه موسوی و نه کروبی حتی اگر هم بخوان راه برگشت ندارن
    میدونن که اگر به مردم پشت کنن چوب دو سر نجس میشن
    اگر مردم از اینها حمایت نکنن، ۲۴ ساعت نمیشه که دستگیر یا سر به نیست میشن
    دریا مردمن و همه اینها موجهایی که روی دریا حرکت میکنن
    اگر خلاف جهت برن نابود میشن

    پاسخحذف
  7. مرسی، من که نسبت به این قضیه هیچ احساسی نداشتم از اونجایی که سیاست‌مدار تاکتیکی رفتار می‌کنه و هیچ‌وقت هم قرار نیست همه‌ی تاکتیکش رو برای بقیه بگه ، امروز هم کسی ازم سوال کرد که اینا اینطوری میگن پس چی؟ من هم نظرم اینه که خاتمی، کروبی، موسوی همگی جزئی از مردم هستند و نه این که مردم رهروی اونا، این عصبانیت فقط انرژی ما رو تحلیل می‌بره به جای اون بهترئه وایسیم ببینیم عکس‌العمل‌های بعدی چیست. من از طریق دلشاد اومدم این پست رو خوندم و لذّت برم ، این تحلیل آقای جامی تو سیبستان هم جالب است
    http://sibestaan.malakutonline.org/archives/2010/01/post_794.shtml

    پاسخحذف
  8. باز هم به لادن
    همون روز اول بعد از انتخابات دوست خیلی خیلی صمیمی من دستگیر شد
    الان هم یکی دیگه از بهترین دوستام شاید صمیمی ترینشون که تو هم میشناسی اوینه
    و یکی دیگه باز هم اوین
    و باز یکی دیگه باز هم اوین
    اغلبشون نه فقط برای تظاهرات بلکه با پیشینه کار سیاسی دستگیر شدن و این یعنی خطر مضاعف برای اونها
    کاملا درک میکنم چی میگی
    ولی چند نکته
    هر جنبش آزادی خواهانه چه ایران چه هر جای دیگه دنیا دو بخش خیلی خیلی مهم داره
    مهمترین بخش مبارزی داخل کشور و گروه دوم مبارزین خارج از کشور
    عملا ضعف هر کدوم از این دو گروه مخصوصا گروه اول بلافاصله موجب مرگ جنبش میشه
    وظیفه گروه اول که مشخصه
    اما گروه دوم راستش باید هوشیار تر باشه تا طبیعت، استراتژي و تاکتیک مبارزین داخل رو بشناسه، تحلیل درست کنه و به موقع و واقع گرایانه به جامعه بین المللی منتقل کنه
    تا امروز هیچ مبارزه مدنی عملا بدون همراهی جامعه جهانی پیروز نشده
    این وظیفه گروه دومه که باید هوشمندانه انجام بشه
    و طبیعتا اگر گروه اولی وجود نداشته باشه گروه دوم ماهیت وجودی نداره
    مثل اینکه همزمان با تظاهرات داخل ایران، حارج کشور هم تظاهرات میکنن تا لااقل از این راه با تحریک افکار عمومی رسانه رو مجبور به انعکاس آنچه که داخل کشور میگذره کنن
    مثل تکه های پازل که باید جفت شن تا همه چیز روشن شه
    اما اینکه من و امثال من در امنیت کاملیم از یک نظر درسته خیلی هم درسته
    اینکه وقتی تظاهرات میکنیم پلیس میاد ازمون محافظت میکنه ! اگر هم کسی مزاحممون شه دخلشو میارن !
    اما واقعیت اینه که همین اینجا با همین امنیت باور نکردنی هنوز هم عده بسیار زیادی هستن که جرات این کار رو هم ندارن که به نظر من اوج فرومایگیه
    ولی باز هم واقعیت اینه که خلی از بر و بچه های اینجا توی فرودگاه دستگیر شدن
    و این بار جرمشون تبلیغ علیه جمهوری اسلامیه
    خلاصه اینکه همهچیز پیچیده است
    و از همه وحشتناک تر، ترس خارج نشین هایی که در دنیای آزاد از این وحشت دارن که حتی تو خونه هاشون راجع به ایران صحبت کنن !!!!!!!

    پاسخحذف
  9. امید امید امید من پشت نمیکنممممم و شایدم ما پشت نمیکنیمممم
    اینو از بابته خودم صد در صد مطمئنم
    ولی چرا؟؟؟چی میشه که اینجوری میشه؟؟؟؟؟
    من الان سر کارم و ناراحت برای چرا هایی که نتونستم خیلی هاشو حل کنم
    چی میشه که اینجوری میشه؟؟؟
    الان این اون سربازیه که ما باید بکشیم؟؟؟؟
    سررباز زیاد نکشتیم امید؟؟؟؟
    نگرانم مثل روز اولی که نتایج اعلام شد
    استرس دارم
    نمیدونم چرا
    میگم نکنه یه موقع ما نمیخوایم واقغبت و ببینیم و اشتباه بریم جلو؟؟؟؟
    الان چشمامون بازه بازه؟؟؟
    کور کورانه نباشه؟؟؟؟
    نشه مثل سی سال پیش و سی یال دیگه دوباره بجنگیم
    الان به چی اعتقاد داریم؟؟
    اینا اون چیزایی هست که تا میام یکم اروم باشم یهویی یه اتفاقی میفته که پشتم میلرزه
    ما وایسادیم برای ندا ها و سهراب هایی که الان با ما نیستن
    و از همه مهمتر برای خودمون
    نه برای رهبر و کی و کی و کی
    عاشقتم لهبی دلم برای نوشته هات تنگ شده بود وحشتناک

    پاسخحذف
  10. منتظرم تحلیل ها رو زود ار بخونمممم
    خسته ام
    چرا یه بیانیه نمیاد بیرون بدون تحلیل؟؟؟؟:))
    این دفعه خیلی اذیت شدم نتونسام وایسم نتونستم صبر کنم چون دیروز تولد دوستم بود که یک ماهه خونه نیست و اوین
    داغون شدم
    باز هم تاکید میکنم کروبی و موسوی و خیلی های دیگه دمشون گرم و اصلا راضی به زحمتشون نبودیم وبی چرا؟؟؟؟چی میشه که اینجوری میشه برام خیلی سواله........اون سیاست پشت پرده تو این هفت ماه منو پیر کرد
    بیت خودمون بمونه =))

    پاسخحذف
  11. محمد مصدق رهبر نهضت ملی ایران در بین مردمی که جلوی بهارستان تظاهرات میکردن، گفت: مجلس اینجا است، هر جا که مردم هستند مجلسه
    .
    .
    .
    .
    الان مجلس اوینه دیگه نه؟؟؟؟؟
    امید من خیلی کله خرم بپرس اد لودی و دافی
    بدون ترس میرم همیشه و همیشه
    ولی یه 13 آبان دستبند من گره اش باز شد و داشن میفتاد وسط دشمن و باید میدید لادن طفلی چه جوری ترسید
    کار به جایی رسیده که اینجا دستبند سبز حماقته
    نه جسارت
    من تا امروز نترسیده بودم
    ولی الان واقعا میترسم دیگه
    بابام میگه 22 بهمن چیکار میکنی میگم خیلی خطر ناک شده بابا
    و اون در جواب میگه خودتو لوس نکن... من تو این خانواده تا اینجا پیش اومدم ولی الان من اینجا آسا خوده خرم میترسم دیگه
    از این ترس حالم بهم میخوره
    از دسته خودم عصباتیمممممم
    ناراحتم امید خیلی خیلی
    .
    .
    .
    :((

    پاسخحذف
  12. امید باز هم مرسی من الان سر کارم و نمیتونم کامنتارو هم بخونم...شب دوباره میرسم خدمتتون
    مرسی مرسی مرسی مرسی

    پاسخحذف
  13. این نوشته برای تمام دلواپسی های آسا ها لادن ها و دلشاد ها و تقدیم به هر سه شون
    .
    .
    .
    پشو بیا اینجا خونه ی نوژن گل گاو زبون بزنیم و گپ بزنیم...دلم تنگ شده برات...برای حرف زدنامون
    بدو بیااااااااااااااااااااااا

    پاسخحذف
  14. چه خوب که بازم می نویسی و

    چه خوب که پیدات کردم اینجا!

    با اجازه،لینکت کردم

    :)

    پاسخحذف